دیباچه:

تحلیل محتوا یک شیوه پژوهشی جهت مطالعه و بررسی دقیق ارتباطات انسانی است که همواره در جریان زندگی روزمره وجود دارد. تحلیل وبررسی محتوای کتاب درسی به تصمیم سازان و برنامه ریزان درسی کمک می کند تا در هنگام تدوین کتابهای درسی تصمیمات صحیحی بگیرند تا میزان نقص ها و کاستی ها را به حداقل برسانند. چنانچه معلمان قادر به نقد و تحلیل علمی محتوای آموزشی و تعیین نقاط قوت وضعف آن باشند، در انتخاب روش تدریس، ارزشیابی، انتخاب فرصت های جدید یادگیری، تعیین تکالیف و فعالیت های مکمل یادگیری و استفاده از موادآموزشی و کمک آموزشی مکمل و مناسب و فراهم آوردن تمهیدات لازم، مانع از تأخیر و تعلل در دستیابی به اهداف رفتاری و آموزشی خواهند بود. بر این اساس کسب مهارت در انجام این مهم به پژوهشگر کمک می کندتا با استفاده از شیوه های علمی و دقیق به تشریح و ارزیابی محتوای پیام های موجود در متن درسی بپردازد. تحلیل محتوای یک کتاب درسی تنها به معنی تحلیل متن و نوشتار کتاب نیست، بلکه تحلیل می تواند سایر اجزای کتاب همچون تصویرها، جدول ها، پرسش ها، فعالیتها و ... را نیز شامل شود.